Wat zou jij doen?
Ik stel jullie even voor aan mijn zebra vriend Zac, hier links op de afbeelding.
Zac is net als jullie expert in zijn vakgebied.
En heeft een fontein aan kennis om te delen
Er liggen kansen, want mensen willen “inside information”.
Mensen houden ook van experts, ze hangen aan hun lippen.
Door jarenlange ervaring heeft Zac heel veel informatie die hij graag wil delen.
Hij wil graag veel mensen helpen en hen laten zien dat hij om ze geeft.
Advies is iets een waardevols, maar levert niet altijd iets op.
Toch kan het rendement groot zijn, mits goed uitgevoerd.
Positioneer jezelf en deel je kennis vrijwillig.
De klant denkt dan: Hij weet blijkbaar waaroven hij praat, vanwege de gratis tips!
Dus hoe kunnen we deze bereidheid om te behagen commercialiseren?
Hoe haal je het meeste uit het delen van expertise?
Hieronder vind je 9 opties waaruit je kan kiezen.
Kies de 5 juist antwoorden en je bedrijf is een winnaar!
Wat moet Zac doen om zichzelf te positioneren als een expert in zijn vakgebied?
Klik op de onderstaande opties om te zien of het de juiste zet is of niet.
Schrijf een blog en/of whitepapers
Ja! Dit is een fantastisch idee. Een Whitepaper is een document dat jouw bedrijf aanbiedt, om een bepaalde methodiek uit te leggen en te promoten. Het zijn probleemoplossende artikel over een specifiek onderwerp binnen een branche of interessant vakgebied.
Ze bevatten over het algemeen een element van onderzoek of bevindingen die ze onderscheiden van de standaard professionele mening. Niet dat er iets mis is met een professionele mening. Het is echter zo dat blogs of artikelen daarvoor beter geschikt zijn. Whitepapers gaan wat dieper in op het onderwerp.
Hoe meer er geïnvesteerd is in het onderzoek dat aan de basis staat van je Whitepaper, hoe vanzelfsprekender het is dat andere binnen je vakgebied deze oppikken, er naar refereren en zullen delen of linken. Denk daarnaast ook eens aan door onderzoek onderbouwde ‘spiekbriefjes’ en infographics om je kennis in te delen.
Herschrijf website pagina’s van concurrenten
Aah. We zien wat je probeert te bereiken. Maar een grote NEE. Ondanks dat het logisch lijkt om de website van een concurrent te bestuderen, is het geen goed idee om hun teksten en pagina’s te kopiëren.
Natuurlijk, laat je inspireren, maar wanneer we het hebben over content, is het belangrijk dat jij je eigen unieke verhaal hebt. Jouw merk, jouw service, jouw klanten. Verplaats jezelf in de lezer. In een prospect die aanklopt op jouw digitale voordeur.
Welke zoekterm heeft ze naar jou gebracht? Welke vragen willen ze graag beantwoorden? Stel je content zo samen dat het ze helpt en vertel een uniek verhaal over jouw bedrijf. Dat is de beste manier om te laten zien dat je expertise in huis hebt.
Spreek tijdens een show, beurs of evenement
Organisatoren van evenementen zijn altijd op zoek naar goede sprekers om hun seminars mee op te vullen tijdens een evenement. Natuurlijk zijn er de keynote-sprekers (hoofdsprekers) en misschien enkele bekende namen. Maar evenementen organiseren vaak de hele dag door sprekersslots, seminars en workshops.
Zorg voor een verhaal waarin je iets van advies, inzicht en waarde biedt aan de bezoekers. Ga geen verkooppraatje houden. Investeer wat van je eigen tijd om iets van toegevoegde waarde te bieden aan de mensen die aandachtig naar jouw verhaal willen luisteren. Je groeiende bekendheid en standbezoekers zijn een fijne bijkomstigheid.
Doe mee aan discussies op LinkedIn
Ja! Geweldige plek om te beginnen. In tegenstelling tot andere sociale mediaplatforms, kan LinkedIn een geweldige plek zijn om B2B-business te genereren.
Natuurlijk moet je regelmatig iets posten en artikelen publiceren op LinkedIn, maar zolang je niet over al te controversiele onderwerpen schrijft, is de kans groot dat je een goede betrokkenheid ziet door je te mengen in een interessante conversatie.
Er zijn veel actieve groepen op LinkedIn en dagelijks kom je mensen tegen die vragen stellen waar je zou kunnen helpen. Dit is in feite de aard van LinkedIn, jouw connecties zullen jou waarschijnlijk onder de aandacht brengen en jou aanbevelen.
Nogmaals, zoals het bovenstaande advies. Probeer te helpen, niet te verkopen. Dit zal je positioneren als een echte expert.
Heb kritiek op concurrenten
Wauw! Rustig aan. Hoe aantrekkelijk het ook is om over je concurrenten te roddelen, je begeeft je op glad ijs.
Rechtstreeks kritiek uitoefenen op een rivaal om je positie te verbeteren, lijkt misschien een gemakkelijke en misschien wel verdiende manier om een voorsprong op je concurrent te krijgen, maar zo werkt het niet altijd. Het is veel beter om je te concentreren op wat je goed doet dan op fouten bij anderen.
Dus als jij je kritisch gaat uitlaten over jouw concurrent, doe dit dan op basis van feiten, in plaats van alleen op mening.
Succesvolle ondernemers praten niet vaak negatief over anderen. Natuurlijk kan je zeggen dat je beter bent dan X, maar houd het feitelijk en leuk.
Schrijf een gastartikel voor andere publicaties
Redacteuren van branche gerelateerde en lokale business websites of bladen zijn altijd opzoek naar meningen en content om te publiceren. Probeer een warm contact te onderhouden met een redacteur en stuur altijd je verhalen in voor publicatie. Onderwerpen gerelateerd aan groei, goede doelen of nieuwe technologieën.
Zorg ervoor dat publicaties goed geschreven en voorzien zijn van een professionele foto. In veel gevallen krijg je redactionele ruimte als je advertenties afneemt bij het blad of website.
Ga netwerken en vertel iedereen wat je doet
Ja en Nee Als je een reputatie wilt opbouwen als de go-to-goeroe voor jouw expertise is netwerken een goede plek om te starten.
Het biedt je kans om mensen te ontmoeten en ze te helpen met een klein beetje advies. Bij veel netwerkevenementen is er ruimte en een kans voor jou om te spreken. Misschien interessant om eens naar te kijken. Maar het meest krachtige aan netwerken is, ……… netwerken.
Host een live Q&A sessie op social media
Oke, we kunnen niet allemaal op TV komen. Echter, kleine bedrijven kunnen tegenwoordig vrij simpel een Q&A sessie houden op lokale radio – zeker als je ook een aantal reclameblokken afneemt. Maar het goede nieuws is dat je geen van deze jaren 60 marketingkanalen nodig hebt.
Tegenwoordig heb je Facebook, YouTube, Instagram en Twitter. Die bieden JOU de mogelijkheid om vanuit je eigen kantoor of huis een live sessie te hosten. Tijdens zo’n sessie kun jij allerlei vragen van mensen, die geïnteresseerd zijn, beantwoorden. Hier scoor je punten mee!! Expert punten!
Betaal de persoon die belooft bovenaan Google te komen
Ehhh, Nee. Sorry. Het goedkeurende knikje van Google suggereert dat jouw website relevant en betrouwbaar is en jou en jouw bedrijf positioneert als de experts over dat onderwerp en/of locatie.
Dus, hoewel het waar is dat het goed is om je website in een hoge positie te krijgen, kan niemand je de eerste plaats beloven.
SEO is een langetermijnstrategie met consistente, continue bezig zijn om ervoor te zorgen dat jouw website zo relevant, geloofwaardig en gebruiksvriendelijk mogelijk is. Je werkelijke positie is echter afhankelijk van vele factoren waarover je geen controle hebt dus iedereen die veel succes belooft, is onzin. Gelukkig zijn er nog genoeg lokale betrouwbare experts.
Google Ads kunnen je een uitstekende positie in de zoekresultaten opleveren, en er is binnen elk bedrijf een moment en plek om deze in te zetten. Echter is dit korte termijn en als je stopt, zullen je behaalde resultaten wegvallen. Bedenk daarom een goede combinatie van SEO en Ads om optimaal vindbaar te zijn.
Manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen?
Wij kunnen jou helpen om een community op te bouwen. Jouw bedrijf en merk positioneren.