Top spot

ddp-et-icon|et-icon-clock-alt2|}

Ongeveer 3 minuten lezen

Iedereen moet afremmen voor de bochten die het leven neemt. Wat belangrijker is, is dat je op het juiste moment gas geeft om er goed doorheen te komen. Het zijn momenteel zware tijden voor bedrijven. Waar we onszelf bevinden als dit voorbij is, doet er waarschijnlijk nog het meeste toe.

Zorg dat ik bovenaan de Googles kom

Iedereen is geobsedeerd om bovenaan Google te komen. En dat mag natuurlijk. Voorheen was de nummer 1 organische positie een garantie om stapels verkeer binnen te halen.

Maar zoals elke 21-jarige, is Google’s uiterlijk de afgelopen paar jaar flink veranderd. Wat betekent deze nieuwe lay-out voor jouw bedrijf als het gaat om online vindbaarheid?

Zoals elke goed georganiseerde keukenkast, kunnen structuur, organisatie en labels je goed op weg helpen.

Misschien is het nu een goed moment om de boel te organiseren?

Wat is SERP?

SERP staat voor Search Engine Results Page. Dit is de pagina die je te zien krijgt nadat je een zoekwoord hebt ingetypt en op enter hebt gedrukt. Deze pagina laat een lange lijst met websites zien die waarschijnlijk relevant zijn op basis van jouw zoekvraag.

Dat deed het in ieder geval. Nu is alles anders.

Heb je iets nieuws gedaan..?

De layout van de SERP is de afgelopen jaren flink aangepakt en veranderd. Is dat jou opgevallen? In het verleden was het simpelweg een lijst met zo’n 10 websites en een paar advertenties, maar tegenwoordig is deze pagina veel visueler ingericht.

Er is veel concurrentie voor deze plekken, vooral door functies zoals:

  • Ads
  • PLAs (Product Listing Ads – In wezen winkelen)
  • Featured snippet
  • Rich snippets
  • Antwoordvelden
  • Lokale resultaten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Laatste nieuws
  • Mensen zoeken/vragen ook
  • AMP carrousel

Dus waar de nummer één positie voorheen domineerde, is de aandacht van de gebruiker tegenwoordig veel breder over de volledige pagina verspreid. Dit betekent dat je niet perse de beste hoeft te zijn (bovenaan hoeft te staan) wat betreft impact of behaalde klikken. MAAR je moet wel aan de slag om überhaupt gezien te worden.

Hieronder een paar voorbeelden die verder gaan dan de traditionele organische weergave.

1. Ads

Advertenties, we zijn er aan gewend geraakt, maar de statistieken laten zien dat ze nog steeds werken. Sommige mensen negeren deze ads dan ook helemaal, het blijft een feit dat ze aandacht trekken. Google is niet voor niets het rijkste bedrijf ter wereld geworden door ze te verkopen.

2. PLAs

Product Listing Ads. Verschillende advertenties die alleen bestaan uit een plaatje, de prijs van het product en de webshop waar je dit kunt kopen Dit is eigenlijk gewoon het ‘kopen’ van spullen.

3. Featured snippets

Een zoekresultaat in Google waarin een antwoord, of ander resultaat op jouw zoekopdracht, wordt getoond. Een beetje zoals een Antwoordveld. Maar ze geven een stuk van een gekozen website weer.

4. Rich Snippets

Of beter gezegd, rich results, zoals ze nu genoemd worden. Als een product getoond wordt, dan is het mogelijk om additionele informatie te laten weergeven, zoals bijvoorbeeld het merk, reviews, prijs en beschikbaarheid.

5. Antwoord velden

Het antwoord veld vermeldt wat Google het beste antwoord op de vraag vindt. Het staat onder de zoekopdracht en boven de organische resultaten.

Werkt alleen met feiten

6. Lokale resultaten

Krachtige zoekresultaten in jouw regio. Op een kaart. Voorzien van reviews. Fantastisch voor het vinden van lokale diensten en producten.

 

7. Afbeeldingen

Een episch overzicht van afbeeldingen relevant tot jouw zoekterm. Betekent niet dat je ze zomaar legaal mag gebruiken. Zoek je naar marketing afbeeldingen? Neem dan contact met ons op.

8. Video's

Links naar gerelateerde video’s. Natuurlijk op YouTube. Jij kan met jouw bedrijf hier ook zichtbaar zijn. YouTube is immers Dé nummer 2 zoekmachine van de wereld.

9. Laatste Nieuws

Nieuwswaardig zoekterm ingetypt? Dan verschijnen er op de pagina alle nieuwsartikelen die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Een makkelijke manier om snel op de hoogte te zijn van alles wat er rond bepaalde onderwerpen speelt.

10. Mensen zoeken / vragen ook

10. Mensen zoeken / vragen ook

Een van onze favoriete features. Neem een kijkje in de psychologie van de massa door de vergelijkbare vragen te ontdekken die mensen stellen.

11. AMP

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP is geoptimaliseerd voor browsen op mobiele apparaten en zijn er om mobiele pagina’s sneller te laten laden. Een stap naar de ultieme mobiele gebruikservaring

Hoe kom je daar

  • Wees relevant voor de zoekopdracht (Geef antwoord op de vraag, van jouw bezoeker)
  • Begrijp je bezoeker (Denk vanuit de bezoeker)
  • Focus op het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ)
  • Beschrijf je pagina’s zo dat “zoekers” er niet omheen kunnen
  • Heb een professioneel ontworpen site
  • Verbeter de technische SEO aspecten van jouw website. (vb snelle laadtijd, beter leesbaar etc)
  • Verbeter de stuctuur van je informatievoorziening (Gemakkelijker te doorzoeken website)
  • Bouw vertrouwen en geloofwaardigheid op
  • Werk aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding (een kosteloos bedrijfsprofiel om eenvoudig in contact te komen met klanten op Google)

Dit is een doorlopend proces

Search Engine Optimisation is een doorlopend proces. Je zult er bovenop moeten blijven om de top spot te mogen claimen en behouden.

Google verandert continu (negen updates per dag, om precies te zijn) dus het is voortdurend een uitdaging om zo relevant mogelijk te zijn.

Je kan dit natuurlijk zelf doen. Of je kan het gesprek aangaan met een lokale SEO expert. Begin met het aanvragen van een gratis audit.