Landingspagina’s worden gebruikt om website conversie te vergroten.

Er is waarschijnlijk geen enkele landingspagina perfect, toch zijn er veel dingen die ervoor kunnen zorgen dat de prestaties niet optimaal zijn.

Daarom hebben we een lijst gemaakt van de 5 meest gemaakte fouten op landingspagina’s, die misschien je succes in de weg staan als je niet weet waar je op moet letten.

Maar voordat we beginnen, wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media, denk bijvoorbeeld aan een link via social media of via Google, die specifiek ontworpen is met maar één doel. Converteren!

Wat is een conversie?

Een conversie is de actie op je website, waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal producten die er op jouw website zijn verkocht.

Populaire conversies kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Een product kopen
  • Gratis samples bestellen
  • Klikken op een button (voor welke reden dan ook)
  • Terugbelverzoek
  • Nieuwsbrief inschrijvingen
  • Ingevulde en opgestuurde formulieren
  • Een prachtige villa met indoor waterval en discovloeren.

Oké, die laatste hebben we toegevoegd om je scherp te houden.

Wat het doel ook is, je landingspagina moet volledig gefocust zijn op die ene uitkomst. Dat brengt ons bij landingspagina fout #1…

#1. Te veel afleiding

Als je ergens aankomt, scan je onmiddellijk de omgeving voor dingen die je helpen een keuze te maken waar naartoe te gaan of wat je volgende stap gaat zijn. Dit is online hetzelfde, daarom moeten we dit zo gemakkelijk mogelijk maken voor onze bezoeker.

Door afleidingen en onnodige informatie te verwijderen minimaliseren we de opties die helpen om de route te bepalen. Wees kort en bondig in je teksten om te voorkomen dat gasten afgeleid worden en verwijder onnodige links. Verander de pagina layout om geen menu’s of zijbalken weer te geven, zo duw je de bezoeker de richting op die jij bepaalt. Je bezoekers hebben maar twee opties: voltooi de stap of de pagina verlaten. Door de keuzes te beperken zul je zien dat de conversie vergroot wordt.

#2. Saaie koppen

De tijden veranderen snel, maar menselijk gedrag niet zo. Net zoals in een krant, is de kop de belangrijkste plek op de pagina. Het is het onderdeel dat door iedereen gelezen wordt en zeer waarschijnlijk het meest belangrijke onderdeel van je landingspagina.

Deze moet boeiend zijn, een antwoord geven op de vraag van de bezoeker. De bezoeker komt immers op de pagina omdat hij een bepaalde vraag / probleem heeft en daar een antwoord /oplossing voor zoekt. Als jij antwoorden hebt op vragen waar mensen naar zoeken, zul je automatisch meer bezoekers op je landingspagina trekken.

De uitdaging zit hem in het creëren van een Titel die zowel dwingend als beknopt is. Vergeet niet, het doel is om ‘de volgende stap te doorlopen’.

Wat is de volgende stap op jouw landingspagina? Is je kop overtuigend genoeg? Vergeet daarnaast niet om meerdere koppen te testen om zo de meest optimale te bepalen.

#3. Verwarrende ‘Call To Action’ (CTA)

Als het doel van de pagina is om de gebruiker te motiveren een specifieke actie uit te voeren, dan is het een open deur om te zeggen dat dit 100% helder moet zijn. Er zijn echter veel niet succesvolle landingspagina’s die dit uit het oog verliezen en daardoor onduidelijkheid bij de bezoeker creëert. Wil je iemand motiveren om actie te ondernemen? Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk.

Knoppen moeten lekker groot, duidelijke en prominent aanwezig zijn en het liefst maar eentje. Als er meerdere keuzes zijn en gebruikers moeten kiezen, hoe simpel dan ook, kunnen een drempel vormen.

Formulieren moeten beknopt zijn tot het absolute minimum aan informatie die nodig is. Tijd bepaalt tegenwoordig alles. Heb je een enorm formulier met daarop heel veel velden die de bezoeker moet invullen, dan is de kans groot dat dit niet gaat gebeuren. De hoeveelheid informatie die je vraagt kost veel tijd om in te vullen en dat schrikt af. 

#4. Niet testen

Het is simpel om te zien of iets werkt. Je stuurt traffic naar de landingspagina en kijkt of de bezoekers happen.

Hoe stuur je traffic naar jouw Landingspagina? Door bijvoorbeeld je Landingspagina te promoten op social media of door het versturen van een nieuwsbrief die verwijst naar je landingspagina enz.

Maar weet je zeker dat het optimaal werkt? De enige manier om hier achter te komen is testen. Keuzes gebaseerd op data om je landingspagina te optimaliseren kunnen je resultaten aanzienlijk doen stijgen.

Je kunt alles op je pagina testen om te zien of dit leidt naar meer leads. Verschillende koppen, teksten, afbeeldingen, videos, testimonials. Als je knoppen hebt, is het misschien de moeite waard om te testen met de kleur en tekst op de knop. Je kunt zelf diverse layouts testen. Als je serieus bent over conversie, dan heb je altijd meerdere soorten landingspagina’s om resultaten te vergelijken.

#5. Niet promoten

Je kunt misschien wel de beste landingspagina ter wereld hebben. Prachtig ontwerp, toffe koppen, fantastisch aanbod. Maar de pagina zal hopeloos falen als je er niet genoeg verkeer naartoe stuurt. Als je website al veel bezoekers trekt, dan zijn links vanuit je website naar je landingspagina een interessante optie. Bedrijven zijn over het algemeen op zoek naar meer.

Ads zijn een populaire bron voor verkeer, of dit nu via zoekmachines zoals Google, of social media apps zoals Facebook, LinkedIn en Twitter is. E-mailmarketing (nieuwsbrieven) is een extreem effectieve methode om specifieke groepen naar je landingspagina te sturen. En in een wereld waarin zelfs online giganten als Google, Bol en Coolblue nog steeds gebruikmaken van papier, is de impact van direct mail nog steeds erg groot.

Lijkt het heel veel werk

Het hebben van een landingspagina is een krachtige verkoop tool, mits ze goed beheerd worden. Het ontwerpen van professionele layouts voorzien van kwalitatief goede content, meerdere opties testen en traffic op de juiste wijzen kan veel tijd kosten. Dit kan nogal overdonderend zijn als je een bedrijf te runnen hebt

Het goede nieuws is dat wij er zijn om je te helpen. Wij kunnen optimaal ontworpen landingspagina’s maken, campagnes beheren en traffic de juiste weg opsturen. Neem contact met ons op om ideeën te bespreken.