Begrijpen en geven

ddp-et-icon|et-icon-clock-alt2|}

Ongeveer 3 minuten lezen

Is dit je definitieve antwoord?
Nou, nee, eigenlijk niet. Ik ga een aantal keer gokken.

Stel je voor, je doet mee aan de tv show ‘Weekend Miljonairs’. Er is een vraag. Je hebt 4 antwoordmogelijkheden. Je leest elk antwoord, toch? Waarschijnlijk zelfs twee keer. Misschien gebruik je wel een hulplijn.

Websites browsen wij niet op deze manier. Ondanks meerdere mogelijkheden klik je op de eerste knop die ook maar in de buurt van het juiste antwoord komt. Bij een fout antwoord proberen we het gewoon opnieuw.

Je herkent het vast wel. “Oh verdorie! Dat was bij lange na niet wat ik zocht” en je klikt of op de terugknop of je probeert een andere website.

Scan & Go

We willen allemaal geloven dat potentiële klanten elk woord van onze, met zorg samengestelde, content lezen, maar dat is niet het geval. In tegendeel, mensen browsen nogal roekeloos over het web. We scannen pagina’s voor woorden en beloftes die eruit springen.

Het is hetzelfde als de resultatenpagina van Google. Veel mogelijkheden en niets te verliezen, behalve tijd aan frustrerende browse ervaringen. Maar nu staat er meer op het spel. Want iemand heeft op zitten letten.

Google is namelijk experimenten gestart om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de SERP (Search Engine Results Page) gebruiken. Onderdeel van het onderzoek is: Hoe snel klik je op een link op de Google resultatenpagina (waar snelheid goed is) en hoe snel ga je terug, van een website terug naar de resultatenpagina van Google, omdat je niet vond wat je zocht (hier is snelheid niet goed)

Dit verschilt van de bounce rate maar is tevens een toevoeging op daarop, waar bezoekers alleen één pagina op je website bekijken en stilletjes weer vertrekken.

Hoe hebben we het gedaan

SEO gaat grotendeels over relevantie. Relevantie en autoriteit. Het is de taak van de zoekmachine om jou, de meest relevante informatie op basis van je vraag, voor te schotelen.

  • Hoe relevant is jouw website ten opzichte van de zoekvraag?
  • Hoe groot is de kans dat jouw website een antwoord heeft op de zoekvraag?

Echte mensen hebben hier invloed op. Brengen hun stem uit. Niet alleen met hun bezoekers aantallen, maar ook door te vertellen wat ze vinden van de website.

Mensen, niet alleen Googlebots, beoordelen hoe bruikbaar, behulpzaam en relevant je pagina, website en bedrijf is. Daarna gebruikt Google die input als feedback, gecombineerd met honderden andere factoren, om te bepalen op welke positie jij weergegeven wordt.

Begrijp je het?

Hoe beïnvloed dit jou? Het is cruciaal om je gebruiker te begrijpen, nu meer dan ooit. Door bewust te begrijpen wat de bedoeling van je gebruiker is, kan je de betrokkenheid, gebruikservaring en uiteindelijk conversie flink verbeteren.

  • Waarom bezoeken mensen je website?
  • Wat willen ze er doen?
  • Welke informatie zoeken ze?
  • Welke vragen hebben ze?

Door die vragen centraal te stellen, voor de content van je website, heb je de mogelijkheid om de informatie, vormgeving en flow goed vorm te geven. Bied informatie waar je potentiële klanten echt in geïnteresseerd zijn, in plaats van een standaard praatje.

  • Creëer unieke inhoud gericht op dienstbaarheid
  • Beantwoord de meest populaire vragen
  • Help gebruikers te doen waarvoor ze zijn gekomen
  • Bied white papers, reviews en FAQ’s (Veelgestelde Vragen) etc. pagina’s aan
  • Personaliseer je pagina’s daar waar mogelijk.

Wat gebruikers willen vs wat ze denken te willen

Hier is een perfect ironisch Venn diagram uit Steve Krug’s boek ‘Don’t make me think’ 

Links zien we
Wat de universiteit denkt waarvoor gebruikers hun website gebruiken
vs
Waar gebruikers echt naar zoeken

Bedrijven maken vaak exact dezelfde fout.

Hoe kan ik je helpen?

  • Wees als Joeri van het hotel, die overloopt van lokale kennis.
  • Of zoals Sharon van Bol.com, die zonder morren je retour regelt.
  • Word zoals Joost van de kaaswinkel, die het geen probleem vindt om je 20 soorten kaas te laten proeven.

Kies een een klantgerichte benadering voor je content en na verloop van tijd wordt je beloond met meer bezoekers, meer leads en uiteindelijk meer conversies. Zoekmachines zullen dan ook de nodige aandacht aan je website besteden.